Menu

A

|

A

On Reading a Song

by Francesco Ciabattoni

The essay proposes that the study of song is open to many different disciplines and methodological approaches. Songs are often complex artifacts that present a “textual” problem. When we refer to a song by its title, to which version are we referring? A studio recording is always different from a live version, and different studio arrangements, or recordings by different singers, could significantly change the reception of a song. In addition, the essay explores a song’s relationship with intertexts, entertaining the question of how the quoting or rewriting of literary works or other songs affects the reception, originality, and meaning of a song.

Il saggio propone una prospettiva sullo studio della canzone nei termini di una pratica aperta a discipline e approcci metodologici eterogenei. Le canzoni sono artefatti complessi che presentano un problema di carattere “testuale”: quando si menziona il titolo di una canzone, a quale versione ci si riferisce? Una registrazione in studio si discosta sempre da un’interpretazione dal vivo e arrangiamenti in studio diversi o cover registrate da artisti diversi danno origine a mutamenti sostanziali nella ricezione di una canzone. Inoltre, l’articolo offre una disamina di intertesti, specialmente di ascendenza letteraria, considerando come la citazione da opere letterarie o altre canzoni influenza la ricezione, l’originalità e il significato di una canzone.

Download full article

On Reading a Song

by Francesco Ciabattoni

The essay proposes that the study of song is open to many different disciplines and methodological approaches. Songs are often complex artifacts that present a “textual” problem. When we refer to a song by its title, to which version are we referring? A studio recording is always different from a live version, and different studio arrangements, or recordings by different singers, could significantly change the reception of a song. In addition, the essay explores a song’s relationship with intertexts, entertaining the question of how the quoting or rewriting of literary works or other songs affects the reception, originality, and meaning of a song.

Il saggio propone una prospettiva sullo studio della canzone nei termini di una pratica aperta a discipline e approcci metodologici eterogenei. Le canzoni sono artefatti complessi che presentano un problema di carattere “testuale”: quando si menziona il titolo di una canzone, a quale versione ci si riferisce? Una registrazione in studio si discosta sempre da un’interpretazione dal vivo e arrangiamenti in studio diversi o cover registrate da artisti diversi danno origine a mutamenti sostanziali nella ricezione di una canzone. Inoltre, l’articolo offre una disamina di intertesti, specialmente di ascendenza letteraria, considerando come la citazione da opere letterarie o altre canzoni influenza la ricezione, l’originalità e il significato di una canzone.

Download full article